Föreläsningar inom Språkprojektet

En grundsten i Språkprojektet är att vi genererar och delar kunskap inom vår gemenskap. Här publicerar vi ett axplock av de föreläsningar vi haft inom ramen för Språkprojektet.

Annika Agélii Genlott - Leda och driva långsiktigt hållbar och framgångsrik digitalisering

Vad krävs för att implementering av digitala lärmiljöer och digitala verktyg ska lyckas och få bäring i en pedagogisk kontext med grund i forskning och vetenskap? I december 2020 disputerade Annika med sin avhandling Designing för Transformational Change in school, om detta berättar Annika Agélii Genlott, Fil. dr. informatik.

Jim Cummins - Language Complexity in Curricula and textbooks

Språkforskaren Jim Cummins om komplexiteten i läromedel och läroplaner

Anna Martin-Bylund - Om att överbrygga avstånd i digital undervisning

Anna Martín Bylund, Dr i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet berättar om att överbrygga avstånd i digital undervisning.

Föreläsning från Språkprojektets medlemsmöte 15/10-21

Sandra Pilemalm - Nyanlända och flerspråkigas lärande i Burlövs kommun

I en av Språkprojektets medlemskommuner, Burlöv, hittar vi Sandra Pilemalm. Sandra är projektledare för Skolverkets riktade insatser för nyanländas och flerspråkiga elevers lärande i kommunen. Hon berättar bland annat om hur Burlövs kommun har lagt upp arbetet med de riktade insatserna och ger konkreta exempel. Ett sådant exempel är transspråkande där Studis filmer är en självklar del.

Gudrun Svensson - Om transspråkande

Gudrun Svensson är docent i Svenska som andraspråk och Universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Här delar hon generöst med sig av sina forskning inom transspråkande och inspirerar oss att ta tillvara på multilinguala möjligheter

Tomas Vågstedt - De Globala Målen i Klassrummet

Tomas Vågstedt från Nolaskolan i Örnsköldsvik har i många år framgångsrikt arbetat med att integrera de globala målen i sin undervisning. Han delar med sig av sina erfarenheter och metoder.

Se även Binogis forskningssamordnare Sofia Demetriades berätta om bakgrunden till Agenda 2030 och lyfta lokala och globala utmaningar och didaktiska perspektiv på hållbarhet och särskilt utgå från det fjärde globala målet: ”God utbildning”.

Tapio Liimataine - Digitalisering för demokratisk handlingskraft

Tapio Liimataine är utbildningschef i Knivsta Kommun, tidigare Biträdande utbildningschef för Lidingö Kommun. Här talar han om digitalisering som en demokratisk handlingskraft.

Per Lagergren - Multimodalt lärande: hur påverkas vi av ljud och röster

Komplexiteten i ljud. Vikten av att tal, musik och bakgrundsljud samspelar för att en film ska bli trovärdig och förmedla budskap.

Jim Cummins - The methodology in language and translanguaging

Jim Cummins är professor vid the Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto, där han verkar inom forskning kring språkutveckling och where he works on language development and läskunnighetsutveckling bland de med annat modersmål än engelska. År 1979 Cummins lanserade han begreppen BICS (Basic Interpersonal Communication Skills) och CALP (Cognitive Academic Language Proficiency) för att hänvisa till processer som hjälper en lärare att kvalificera en elevs språkkunskaper.

Binogi och Specialpedagogik - Pernilla Jonsson och Linda-Marie Nordenskjöld, Göteborg

Pernilla Jonsson(Specialpedagog) och Linda-Marie Nordenskjöld(Speciallärare) från Göteborg berättar hur de använder Binogi (tidigare Studi) för stöd och anpassningar i undervisningssituationen.

Fler föreläsningar och inspirerande filmer för att använda Binogi finner du även på vår YouTube-kanal

Bingogi Pedagogiskt forum